Tuesday 23 October 2012

Saingan Antara IE,Firefox & Chrome

Semenjak Google memperkenalkan pelayar web Chrome, ia telah memberikan saingan hebat kepada pelayar web daripada Microsoft, di mana Internet Explorer mulai nampak kehilangan kedudukan utama di seluruh dunia. Perang pelayar web adalah salah satu perkara yang semakin hangat sejak akhir ini.

Chrome web browser in Asia




Melalui laporan yang dikeluarkan oleh Royal Pingdom, Google Chrome telah mendahului takhta di rantau asia dan Amerika Selatan, Internet Explorer di Amerika Utara dan Ocenia, manakala Firefox di Benua Eropah dan Benua Afrika.

Di Malaysia, Google Chrome di angkat sebagai pelayar web pilihan pengguna, diikuti oleh Firefox dan juga Internet Explorer. Walaubagaimanapun, sejak daripada Internet Explorer 9 diperkenalkan, Microsoft kelihatan semakin memfokuskan kepada mempromosikan pelayar web mereka, disamping Chrome yang semakin hari semakin popular dikalangan pengguna. Mozilla pula telah pun mengubah cara dan latar masa untuk pembangunan pelayar web mereka, menawarkan versi baru setiap 6 minggu, sama seperti Chrome.

Bagi anda sebagai pelayar yang tega, apakah pelayar web pilihan anda?

No comments:

Post a Comment