Friday 3 June 2011

Lawatan Penanda Aras 2011

15 Mei 2011, Kuching - Masa penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang pada pukul 2.55 petang.Seawal jam 2.00 petang, kami berada di ruang legar Pintu Masuk Pemeriksaan . Cuaca pada petang itu agak baik dan suasana agak sesak mungkin di sebabkan hari ini jatuh pada hari ahad.

Tepat jak 2.30 petang,kami pun masuk ke Balai Berlepas bersedia untuk masuk ke ke Pesawat.Masa perjalanan dari Kuching ke Pulau Pinang lebih kurang 2 jam.Dipendekkan cerita, tepat jam 5.30 petang, pesawat telah selamat mendarat di Pulau Mutiara.

Setiba di sana, kami telah di sambut oleh Staff USMB,Hafiz dan Zaky di pimpin terus ke Bas UiTM Pulau Pinang.Perjalanan dari Lapangan Terbang Pulau Pinang ke UiTM Pulau Pinang mengambil masa lebih kurang 40 minit dengan merentasi jambatan Pulau Pinang yang menghubungkan Pulau Pinang dengan tanah besar semenanjung iaitu seberang pera dani terus ke Permatang Paoh.Di UiTM Pulau Pinang, kami menginap di Asrama pelajar.
Kolej Kediaman di UiTM Pulau Pinang
Keesokannya, misi pertama kami adalah ke Pejabat Teknologi Maklumat UiTM Pulau Pinang.Di sini,Pejabat Teknologi Maklumat dikenali sebagai Unit Sistem Makluamt Bersepadu(USMB).Di ruang Legar Bangunan utama,kami di sambut mesra oleh Penolong Pegawai Teknologi Maklumat,Puan Siti Aisyah untuk terus  bergerak ke bilik perdana.
Koordinator USMB, Encik Mohd. Saifulnizam b.Abu Bakar (kiri), Ketua Unit I.T encik Farid (kanan)
Gaya Bebas bersama USMB, UiTM Pulau Pinang

USMB terdiri daripada seorang Pegawai Teknologi Maklumat,2 orang Penolong Pegawai Teknolgi Maklumat,2 orang Juruteknik Komputer tingkatan Kanan dan 9 orang Juruteknik Komputer.Terdapat 4 Sub Unit di Bawah USMB iaitu,

1.Unit Perkhidmtan & Penyelenggaraan
2.Unit Operasi & teknikal
3.Unit Network
4.Unit Sistem.

Pada sebelah petang, kami bertolak ke Universiti Sains Malaysia,Pulau Pinang.Di USM, kami melawat ke Pusat Pengetahuan, Komunikasi dan Teknologi (PPKT).Kami di sambut oleh Timbalan Pengurusan Strategik & Sistem Maklumat Encik Abdul Rashid Baba.
Kenangan bersama Pegawai PPKT, USM.
Sesi berdialog Lawatan penanda aras di USM

PPKT Mula beroperasi pada tahun 2002, PPKT juga bertanggungjawab dalam memberi perkhidmatan untuk dua kampus di terletak di Pulau Pinang dan satu kampus di kelantan.Saya difahamkan,terdapat 6 unit beroperasi di bawah PPKT dan setiap unit di pecah kepada beberapa Perkhidmatan yang lebih spesifik.Banyak input berguna yang kami terima dari pihak PPKT,USM.Kami juga berpeluang untuk melawati ke bilik server.Terima kasih PPKT,USM,Pulau Pinang atas sambutan yang telah di berikan. Walaupun kami hanya sebuah unit yang kecil,namun kami amat teharu dengan layanan yang telah anda sajikan.

Untuk hari yang kedua,memandangkan ianya jatuh pada cuti umum, Kami merancang untuk melawat sekitar Pulau Pinang.Antara tempat yang kami kunjungi ialah Bukit Bendera,Muzium perang,Muzium Toys dan Chowristar.
Selepas kepenatan melawat Muzium Perang

Berposing sebentar sebelum naik ke Bukit Bendera
Jelitawan Dari Bumi Kenyalang

Hari yang ke-3 adalah masa untuk lawatan ke UiTM Kedah.Di UiTM Kedah, kami di dedahkan oleh Pegawai Teknologi Maklumat, Cik Nurul A’in Mohamed dengan pelbagai sistem atas talian yang telah di bangunkan. Antaranya e-sistem aduan,e-sistem tempahan makmal,e-maklum balas pelanggan,e-permohonan email dan e-permohonan toner.

Di UiTM Kedah, Pejabat Teknologi Maklumat di kenali sebagai Unit i.t. Memberi perkhidmatan kepada 521 kakitangan termasuk staf dan pensyarah.Jumlah pelajar pula sebanyak 5,889.
Kenangan bersama Staf Unit IT, UiTM kedah dan USMB, UiTM Pulau Pinang

Semasa sesi dialog di Unit IT, UiTM Kedah
Penyerahan cenderehati kenang-kenangan dari Ketua Unit IT, UiTM Kedah Cik Cik Nurul A’in Mohamed kepada Ketua Unit IT,UiTM Sarawak Encik Farid Assamani b Mohamed Zainon

Unit i.t UiTM Kedah mempunyai seorang PTM,2 orang PPTM,2 orang JKK ,7 orang JTK dan seorang JTK di bawah seliaan Bahagian Perpustakaan.
Terima kasih Unit i.t UiTM Kedah kerana sudi menyambut kedatangan kami.Walaupun hanya seketika, kami gembira dengan persediaan yang telah dilakukan.