Wednesday 15 June 2011

Lawatan ke Bukit Bendera

Berada pada ketinggian lapan ratus tiga puluh meter di atas Georgetown, puncak Bukit Bendera (Bahasa InggerisPenang Hill) mempunyai suhu yang dingin dan panorama yang mengasyikkan.
Bukit Pulau Pinang sebenarnya digelar Bukit Strawberi (Strawberry Hill) kerana ia juga merupakan pengeluar strawberi. Bentuk muka buminya dan suhu yang dingin amat sesuai bagi penanaman strawberi.
Rintisan yang mencapai kemuncaknya mudah melalui Taman Botanikal Air Terjun dengan jalan kaki. Nama rasmi bukit ini adalah Bukit Bendera Pulau Pinang (Flag Hill), namun ia tetap secara umumnya dipanggil Bukit Pulau Pinang.

Seawal jam 9 pagi kami telah pun berada di kaki Bukit Bendera. Nasib kami agak baik pada masa itu kerana kelibat orang ramai masih belum kelihatan di kaunter tiket. Harga tiket di jual  RM8 kerana kami adalah rakyat Malaysia.ha..ha..ha.. (bukan warganegara RM30)

Dengan menaiki keretapi untuk ke puncak masa yang di ambil kira-kira dalam 20 minit, destinasi pertama yang kami kunjungi adalah warung mengisi perut. Laper daaa..mana tidaknya, seawal jam 8.00 pagi kami bertolak tanpa penawar alas perut.

Lepas jer makan, ada yang bershoping membeli buah tangan dan ada yang sakan mengambil gambar atau tangkap gambaq..hahaha...


Tidak banyak aktiviti yang boleh di buat kat sini, pemandangan sekitar kawasan agak berjerebu namun ia satu pengalaman yang menarik.

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    ReplyDelete