Wednesday 26 October 2011

Akan datang Windows 8

Belum lagi sempat nak merasai keasyikan sistem operating Windows 7, akan datang ada pula versi terkini iaitu Windows 8.Windows, sebagai salah satu sistem operasi yang paling banyak digunakan, membawa cabaran besar bagi Microsoft untuk menjaga pengguna yang kagum dalam versi berikutnya Windows. Walaupun Windows 7 telah mencapai prestasi yang sangat baik sejak sejak dilancarkan, Syarikat Microsoft sentiasa berusaha untuk membuat penambahbaikan dengan memperkenalkan versi Windows seterusnya yang lebih baik untuk memperbaiki lagi apabila ciri-ciri yang sedia ada. Windows 8 bersama dengan ciri UI yang menakjubkan. Pada mulanya , Microsoft akan memperkenalkan sistem operasi ini untuk  prototaip tablet. Bagi mereka yang ingin merasai dan mengalami versi terbaru Windows 8, anda boleh memuat turun Preview Developer, yang kini dalam versi pra-beta.Ia tersedia untuk dimuat turun secara percuma yang datang dalam tiga pakej yang berbeza:

1. Versi 64-bit(x64) - Hanya OS
DOWNLOAD (3.6 GB)
2. Versi 32-bit(x86) - Hanya OS
DOWNLOAD (2.8 GB)
3.Versi 64-bit  "Preview with developer tools "(x64)
DOWNLOAD (4.8 GB)



Windows Logon Screen - Tidak seperti cara tradisional iaitu dengan memasuki kata laluan untuk membuka kunci skrin, Windows 8 boleh dikunci dengan hanya mengetik pada kawasan kanan skrin.



Julie Larson-Green, Naib Presiden Korporat, Windows menyatakan: "Segala sesuatu yang hebat mengenai Windows 7, adalah lebih baik dalam Windows 8," Berikut adalah beberapa screenshot :

Windows 8  Skrin Mula - Skrin pada dasarnya akan mengumpul semua "application" bersama-sama, anda deangan begitu mudah boleh menyeret dan melepaskan, atau menambah perkara-perkara baru pada skrin.

Panel Kawalan ( Control Panel )

Memainkan Video Melalui Windows 8 medeia Player

Windows taks Manager
Windows Defender pada mulanya dikeluarkan dengan Windows Vista akan di naik taraf keselamatan dengan Windows 8. Ini akan menjadi satu penyelesaian anti-malware sepenuhnya untuk Windows 8. termasuklah perlindungan terhadap semua jenis malware seperti virus, worm, trojan dan rootkit.

Di samping itu, "Windows Defender" akan menyediakan "real-time detector" dan perlindungan dari ancaman malware yang menggunakan penapis sistem fail, dan akan "interface" dengan "Windows secured boot", yang merupakan satu lagi ciri keselamatan tambahan.


Berikut adalah sistem bagi keperluan minimum untuk menjalankan Windows 8:


  • 1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
  • 1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)
  • 16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)
  • DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver
  • Taking advantage of touch input requires a screen that supports multi-touch
  • To run Metro style Apps, you need a screen resolution of 1024 X 768 or greater



untuk rujukan lanjut sila lawati  http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/apps/default


No comments:

Post a Comment